perjantai 17. huhtikuuta 2015

Perhosteluu

Oon nyt kyl siirtynyt täysin kesäaikaan. Pilkkimiskauden loppuminen meni sitten kuitenkin yllättävän kivuttomasti. Aloin jo suuntaamaan katsetta kohti kesää.

 Kävin lähimmällä minikoskella kokeilemassa miten se perho nyt talven jälkeen lentää ja ihan jees meni. Tuntui kyl taas pitkästä aikaa mukavalta.

Viime keväänä jo kalasteltiin sellaisella pienellä joella, jossa hauet tulevat syömään särkiä. Ja kutemaankin. Sieltä pojat nosteli jotain +5kg haukia perhoilla ja mä sain pari tikku haukee virvelillä. Nyt halusin myös heittää hauille isoja ja kimaltelevia haukiperhoja! Mutta.. Ei oo tarpeeks isoo vapaa ja kelaa niihin hommiin. No mites sattukaan perhomessut siinä tulemaan ja uusi isompi vapa ja kela kainalossa kotii! Hups! :D 

Kaksi vuotta sitten Jaakko yritti opettaa mua ekaa kertaa sitomaan perhoja. Yritin tehä jotain pikkupörriäisiä ja tappelukshan ja itkuks se meni. Kahteen vuoteen en oo ees ajatellut että sitoisin yhtään mitään, niin paha maku jäi. Mutta nyt kun ne haukiperhot näyttää niin herkuille ja niitä voisi tehä vaikka minkälaisia ja laittaa kaikenmaailman kimalteita niin rohkaistun sindontapöydän ääreen.
Koska Jaakon tapa opettaa on mielestäni huono, en opi niin että mulle tehdään kaikki valmiiksi vaan haluan itse yrittää ja tehdä virheitä, joista kyllä sitten opin. Koska nämä tyylit eivät menneet meillä yksiin, oli taas tunteet pinnassa. Jaakko huuti ja minä itkin. Oho kuulostaapa kamalalta. Kauheen vaativa opettaja mulla.. No kiitänkin siitä Jaakkoo, sillä kehitystä on tullut tosi nopeasti. Ehkä tarvitsenkin kovan kurin opetukseen enkä mitään löysäilyy. Vähän vois Jake kyl laittaa hermoja narikkaan kun mua opettaa ;)

Totista touhua
Haukiperhoista on ehkä jopa hyvä aloittaa sitomisen harjoittelu. Siinä koukku on niin iso ja materiaalit mitä käytetään on myös runsaita. Kun aletaan tekemään jotain pientä larvaa tai nymfiä, on oltava supertarkka. Ei tämäkään oo kyllä mitenkään helppoa! Saa kyllä sidonnan juonesta kiinni jotenkin.

Ensimmäinen haukiperhoni
Kävin testailee, iten perhot ui, niin joen varressa oli kuusi joutsenta! Hullua! En oo päässyt ikinä niitä niin lähelle, olivat yllättävän kesyjä. Lentelivät koko ajan siinä ihan mun yläpuolella. Kait mä olin niiden paikalla.

Joutsenia
Uusi kela, vapa ja Jaakon tekemä perho
Toinen haukiperho
Kolmas haukiperho
On kyl ihan hullua, että kun katsoo noita kolmea perhoa niin näkee jo niissä kehittyneensä! Pakko myöntää se kyllä itsekin. Saas nähdä miten käy kun pitäis varmaan kohta alkaa sitomaan lohiperhoja sinne Näätämölle..


Oli pakko ottaa kuva, kun Jaakko otti kuvaa uusimmasta perhostaan. Meillä on kyl aina aikamoiset kuvaussessiot näistä. Jaetaan niitä kuvia sitten facebookissa erilaisissa ryhmissä ja saadaan sitä kautta palautetta ja vinkkejä muilta.


Nyt vaan kovasti perhon heittelyä ja sitomista ja seiskan luokan vavalla opettelua. Kohta ne hauetkin ovat kuteneet ja ovat toooosi nälkäisiä ja ehkä saisin jonkun siiman päähänkin. Se ois sit eka hauki perholla. Ja jos se tulis vielä itsetekemällä perholla niin tää harrastus nousis just uudelle levelille.


Aijai kun on kaverilla päässyt vähän siimat sotkuun! :D Tuo ei muuten oo mukavaa, miten ees mahdollista?! :D

-Riki





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti